Історія розвитку зернозбиральних комбайнів СLAAS.

Історія продукції.

Те, що в 1913 році почалося з виробництва солом’язів, сьогодні стало значимим в сільськогосподарській техніці і прославило марку CLAAS на весь світ. Погляньте на продукти, які зробили CLAAS тим, чим вона сьогодні є.

Від MDB до MATADOR.

1936 - 1943

MDB – європейська революція у збиранні врожаю.

Зернозбиральний та снопов’язальний комбайн MDB виробництва CLAAS став першим повністю працездатним, сконструйованим спеціально для європейських умов комбайном. Він став базою подальшого виробництва комбайнів компанії CLAAS. До жнивної кампанії 1936 року перша машина під номером 1 була поставлена в маєток Черніц недалеко від Галле. Поперечно-прямотковий зернозбиральний комбайн MDB був комбінацією сноповязалки і молотильного механізму, де останній розташовується між жниваркою і в’язалкою. Після скошування зерно транспортером подавалося в молотильний барабан. Там ланцюговий транспортер перенаправляв солому і скидав її на соломотрус. Після цього вона проходила два цикли очищення, перш ніж отримане зерно пакувалося в мішки, а солома в’язалася у снопи. Серійне виробництво MDB було налагоджено 1937 року. До зупинки виробництва через війну в 1943 році буде виготовлено близько 1400 машин цього типу.

1946 - 1978

SUPER – «жук» серед зернозбиральних комбайнів.

Зернозбиральний та снопов’язальний комбайн MDB з поперечно-прямоточною схемою роботи дуже скоро досяг меж своїх можливостей. Тому вже 1942 року фахівці CLAAS розпочали розробку поздовжньо-прямоткового комбайна, в якому зерно молотилося б у поперечному потоці, а вивантажувалося з машини – у поздовжньому. Розроблений під умовною назвою «зернозбиральний і снопов’язальний комбайн типу Super», цей комбайн що буксирується, в 1946 році вийшов у серію під маркою SUPER. Завдяки SUPER та його молодшому брату JUNIOR (з 1953 року) компанія CLAAS зробила зернозбиральний комбайн загальнодоступним для європейських фермерів. Виконаний з революційної легкої конструкції зернозбиральний комбайн SUPER постійно доопрацьовувався і вдосконалювався, наприклад, з 1958 року ця модель під назвою AUTOMATIC оснащувалась інноваційною гідравлічною системою управління. Завдяки ній водій міг виконувати основні регулювання причіпного комбайна із кабіни трактора. В ході багаторічної експлуатації SUPER довів свою високу продуктивність, економічність та надійність. Загалом до припинення виробництва у 1978 році із заводу в Харзевінкелі вийшло понад 65 000 одиниць комбайнів серії SUPER.

1953 - 1963

HERCULES – перший самохідний комбайн.

Ще в період виробництва  успішного причепного зернозбирального комбайна SUPER, в компанії CLAAS почалася розробка самохідного комбайна. 15 грудня 1952 року, до 65-річчя від дня народження засновника компанії Августа Клааса, було представлено перший самохідний зернозбиральний комбайн CLAAS HERCULES. Самохідна машина CLAAS працювала за поздовжньо-прямотковою схемою. Всі вузли, такі як гідравліка та 4-циліндровий двигун з повітряним охолодженням, були розроблені та виготовлені власними силами.
Оскільки ім’я HERCULES вже було зайняте, ще 1953 року компанія CLAAS змінила його на скромне SF (від нім. Selbstfahrer – самохідна машина). Модель SF не тільки вражала великою робочою шириною до 4,20 м та експлуатацією в суворих умовах. Вона також вирізнялася неабиякою універсальністю. SF, крім зернових культур міг без проблем переробляти горох, ріпак, кукурудзу, конюшину, насіння трав та інші спеціальні насіннєві матеріали. SF завдяки своїй продуктивності та універсальності насамперед підходив для великих підприємств та підрядників. CLAAS SF став базою для наступних моделей самохідних комбайнів CLAAS.

1956 - 1960

HUCKEPACK – багатоцільова система CLAAS.

HUCKEPACK був самохідним зернозбиральним комбайном з поздовжньо-прямотковою схемою з шириною захвату 2,10 м. Його особливість полягала в тому, що до або після збирання врожаю HUCKEPACK можна було переобладнати на самохідне шасі і таким чином забезпечити більший коефіцієнт використання машини. HUCKEPACK мав зробити самохідну машину рентабельною навіть для невеликих господарств. Для переобладнання HUCKEPACK із зернозбирального комбайна в самохідне шасі двом працівникам потрібно приблизно півгодини. У режимі комбайна вісь керована знаходилася ззаду, а сидіння водія поверталося на 180°. В результаті стаціонарні педалі були розташовані у зворотному для водія порядку.
Як самохідне шасі CLAAS HUCKEPACK міг використовуватися різним чином. Самохідне шасі мало запатентовану раму зі зйомним лонжероном. Між осями можна було встановлювати всі поширені навісні знаряддя і керувати ними за допомогою гідравлічної системи. HUCKEPACK оснащувався триточковою гідравлічною системою, а також стандартним та залежним від напрямку валом відбору потужності. Зрештою, система HUCKEPACK не мала великого успіху на ринку, і в 1960 році її виробництво було припинено. Причини полягали, серед іншого, у відсутності швидкороз’ємних систем підключення гідравліки, електрики та валу відбору потужності, які набули поширення лише через багато років.

1958 - 1970

COLUMBUS. EUROPA. MERCUR – кожному фермеру свій комбайн.

Зернозбиральні комбайни CLAAS EUROPA та CLAAS COLUMBUS були призначені насамперед для невеликих господарств, які найчастіше молотили зерно у стаціонарних молотильних установках. У моделі EUROPA було використано молотильний механізм HUCKEPACK. Вона була запущена у виробництво в Харзевінкелі у 1958 році. Роком пізніше відбувся COLUMBUS, менша за розмірами модель, при цьому ширина захвату жниварки зменшилася з 2,10 м до 1,80 м. Обидві невеликі відносно SF моделі мали досить сучасне для того часу обладнання, і серед іншого, мали гідравлічний механізм жниварки та мотовилова . Обидва комбайни стали лідерами продажів компанії CLAAS. Загалом було випущено понад 60 тисяч одиниць техніки цього типу. У 1963 році публіці був представлений CLAAS MERCUR – зернозбиральний комбайн, що зайняв нішу між малими моделями COLUMBUS та EUROPA та спадкоємцем SF, моделлю MATADOR. Зовні дуже схожий на своїх маленьких побратимів, MERCUR комплектувався чотирма соломотрясами замість трьох та молотильним барабаном шириною 1060 мм замість 800 мм.

1961 - 1969

MATADOR – зернозбиральний комбайн гігантських розмірів. 

Дві нові моделі MATADOR STANDARD та MATADOR GIGANT виробництва CLAAS стали продовженням ери великих зернозбиральних комбайнів. Зростаюча раціоналізація у сільському господарстві вимагала ще більш продуктивних та сучасних комбайнів. Для того часу MATADOR з робочою шириною 6 м виглядав справді гігантським. Спочатку MATADOR пропонувався у версії з 87-сильним дизельним двигуном, соломотрясами площею 4,5 м² та зерновим бункером, який при встановленні додаткового модуля вміщував 2690 літрів зерна. Оскільки клієнтам були потрібні також машини менших розмірів, був спеціально розроблений MATADOR STANDARD. Він багато в чому повторював прототип MATADOR, але мав чотирициліндровий двигун меншої потужності (68 кінських сил), укорочені соломотряси та зерновий бункер меншого об’єму. Початкова версія MATADOR для зручності отримала назву GIGANT. За період виробництва з 1961 по 1969 рік було виготовлено загалом понад 35 000 зернозбиральних комбайнів типу MATODOR.

1966 - 1982

SENATOR. MERCATOR. PROTECTOR – елегантні великорозмірні зернозбиральні комбайни.

З виходом на ринок моделі SENATOR зернозбиральні комбайни CLAAS набули нового дизайну. Були використані великорозмірні елементи облицювання та кришки з металу. Краї, що сходять назад, визначили контури нової машини, а зерновий бункер утворив одну лінію разом з обшивкою двигуна. Крім того, був видозмінений напис CLAAS, і машини утворювали одну лінію разом з обшивкою двигуна. Крім того, машини пофарбувалися в новий салатовий колір, який і до цього дня є відмінною рисою продукції CLAAS. SENATOR не тільки встановив нові акценти у зовнішньому вигляді, але й мав неабиякі характеристики. Так, серійне оснащення включало гідростатичну систему рульового керування. Компанія CLAAS стала першим виробником комбайнів, що впровадив у виробництво привід Powerband, який  відключався. Через рік після виходу SENATOR громадськості було представлено MERCATOR. Він мав меншу продуктивність у порівнянні з SENATOR. Запущений у 1968 році у виробництво PROTECTOR став молодшим та останнім представником сімейства великорозмірних зернозбиральних комбайнів. Він став бюджетною альтернативою у цьому модельному ряді та стандартно оснащувався незнйомною жниваркою шириною 2,70 м. У рамках подальшої модернізації всі ці моделі отримали ім’я MERCATOR. SENATOR перетворився на MERCATOR 70. Комбайни PROTECTOR стали називатися MERCATOR 60 та 50 та були пофарбовані в новий салатовий колір, який і до цього дня є відмінною рисою продукції CLAAS. SENATOR не тільки встановив нові акценти у зовнішньому вигляді, але й мав чудові характеристики. 

1981 - 1995

COMMANDOR CS – продуктивна 8-циліндрова модель.

Для підвищення продуктивності великорозмірних зернозбиральних комбайнів фахівці компанії CLAAS у моделі CS замінили соломотряси на Cylinder-System (CS) із вісьмома сепараційними циліндрами. У 1981 році нова система була вперше представлена ​​у моделі DOMINATOR 116 CS. У цьому комбайні, як і раніше, використовувався молотильний барабан (ширина 1,58 м). За барабаном знаходилися вісім сепараційних циліндрів з деками, розташованими нижче. Дека мала завдання відокремити максимальну кількість зерна від соломи. Солома потрапляла у сепараційні циліндри, а звідти в корпус соломотрясу. Побудована за цією схемою подача забезпечувала рівномірний потік продукту. Зерна, що у тонкому шарі соломи, відокремлювалися ефективніше. Як відстань до дек, і частота обертання сепараційних циліндрів регулювалися залежно від продукту. Для розмежування машин із соломотрясами та циліндровою системою останні з 1986 року стали називатися COMMANDOR. Витончена система не змогла повністю реалізувати себе на ринку, хоча 1990 року на комбайні CLAAS COMMANDOR було навіть поставлено світовий рекорд зі збирання пшениці: 358 т за вісім годин. Зернозбиральні комбайни із системою CS випускалися компанією CLAAS приблизно до 1995 року.